Høstfeltkarusellen 2004

3. runde

Alf-Henrik Håker mester i Høstfeltkarusellen

Årets avslutningsstevne i Høstfeltkarusellen som ble arrangert i Tresfjord, var ikke avgjort før siste figuren i finalelaget var anvist. Alf-Henrik Håker fra arrangørlaget Tresfjord skjøt i første laget og la lista høyt for resten av skytterne med sine 30 treff og 23 innertreff. I samme laget ble det 25 treff både til klubbkameraten Egil Lindset og Rolf Gjelstenli fra Rekdal skytterlag. Perfekte, vindstille skyteforhold gjorde at det var opp til skytterne selv å holde siktet i ro mot feltfigurene, selv om Egil Lindset påsto at det måtte ha vært kraftig vind rundt hans skive.

Ingen andre skyttere greide å tangere Håkers resultat på de 30 innledende skuddene, men far og sønn Solbakken fra Vestnes skytterlag var de som kom nærmest med 27 treff hver, mens Trygve Nakken fra Rekdal skytterlag skjøt til 25/15.

Finalen skal avgjøre hvem som får napp i vandreskjoldet som er oppsatt til beste skytter i Høstfeltkarusellen, og skal tildeles skytteren med best resultat i to av tre stevner med tillegg av finaleresultatet.

Før dette siste stevnet ledet Jan Øystein Solbakken med 56/18 foran Alf-Henrik Håker 55/20 og Trygve Nakken med 51/24. Ettersom Solbakken skjøt seg litt bort i hovedskytingen i denne siste runden, og Håker prikket inn alle 30 skuddene i figurene, ble det sistnevnte som fikk tildelt skive én i finalen med 59 treff på sine to beste stevner. På de neste skivene i finalelaget lå Jan Øystein Solbakken med 56 treff, Øystein Solbakken 55, Trygve Nakken 52 og Egil Lindset med 51 treff.

Første finalefiguren var en C30-figur på 314 meters avstand i liggende skytestilling. Dette holdet var det Nakken som behersket best med 6 treff. De tre som lå foran han fikk bare 5 treff, og dermed rykket han innpå teten. Lindset skjøt kun fire treff på denne figuren og rykket fra, i motsatt retning av de andre i finalen. Skivene til de tre i teten viste alle fem treff, og dermed måtte siste finaleholdet avgjøre hvem som ble mester.

Her skulle det skytes på en 1/8-figur på 215 meter i knestående, hvor Trygve Nakken ikke fikk mer enn fire treff og endte med 62 treff totalt. Lindset skjøt en god kneserie med fem treff, og endte med 60 treff totalt i mesterskapet. Øystein Solbakken så ikke ut til å ha gitt opp kampen om napp i vandreskjoldet, etter som han skjøt alle sine seks knestående finaleskudd rett i figuren, og endte med 66 treff. Når Jan Øystein Solbakken også fikk anvist fem treff lå far og sønn an til omskyting. Dermed måtte Håker ha minst tre treff for å gå seirende ut av årets Høstfeltkarusell. Anviseren løftet spaken og viste fire treff, som dermed ble kåret til Høstfeltmester 2004, og tok sitt andre napp i vandreskjoldet.

I rekrutteringsklassene skjøt aspiranten Eirik Øien fra Rekdal skytterlag 8 treff og fikk 30/10 på sine to beste stevne. Anders Lid fra Vestnes skytterlag skjøt 21/11 i rekruttklassen og vant sin klasse med 55 treff totalt, mens en av to jenter som har deltatt i år, Åse Kristin Abelsen fra Rekdal skytterlag prikket inn 12 treff på sine skudd og endte på 25 treff på sine to beste stevner. I juniorklassen har det kun vært Silje Nerhus fra Vestnes som har deltatt, og hun skjøt 26 treff denne gangen og fikk totalt 55 treff.

Fra nå og til godt ut på nyåret er det skyting innendørs som står på programmet for alle skyttere, og da er det Skytterhallen som er treffstedet.

Resultater

Klikk her for resultat fra alle 3 rundene